Čo, kto, kde, kedy a ako? |
"Manželskú
zmluvu, ktorou muž a žena ustanovujú medzi sebou spoločenstvo celého
života a ktorá svojou povahou je zameraná na dobro manželov, ako aj
na plodenie a výchovu detí, povýšil Kristus Pán medzi pokrstenými na
hodnosť sviatosti. Preto medzi pokrstenými nemôže existovať platná
manželská zmluva, aby nebola sviatosťou." (c. 1055 Kódexu
cirkevného práva)
"Podstatnými
vlastnosťami manželstva sú jednota a nerozlučiteľnosť, ktoré v
kresťanskom manželstve z dôvodu sviatosti nadobúdajú osobitnú
pevnosť." (c. 1056 Kódexu cirkevného práva)
Katolícke manželstvo teda je:
- Zväzok celého života,
- nerozlučiteľný,
- muža a ženy,
- z ktorých aspoň jeden je katolík,
- zameraný na dobro manželov...
- ... a plodenie a výchovu detí,
- uzatvorený sviatostným spôsobom v kostole.
Pokiaľ aspoň jeden zo snúbencov je
katolíkom (čiže katolík-katolík, katolík-kresťan nekatolík,
katolík-nekresťan (napr. moslim), katolík-ateista),
sviatostná forma uzatvorenia manželstva (tzv.
"sobáš v kostole") je pre neho záväzná a bez nej nie je jeho
manželstvo cirkevne platné a uznané. |
Podmienky: |
1) ASPOŇ JEDEN ZO SNÚBENCOV JE KATOLÍK
2) ÚMYSEL A SCHOPNOSŤ VZIAŤ NA SEBA ZÁVÄZOK
MANŽELSTVA
- "§ 1. Manželstvu dáva vznik
súhlas stránok zákonne prejavený medzi právne spôsobilými
osobami, ktorý nemôže nahradiť nijaká ľudská moc.
§ 2. Manželský súhlas je úkon vôle,
ktorým sa muž a žena neodvolateľnou zmluvou navzájom odovzdávajú
a prijímajú, aby ustanovili manželstvo." (c. 1057 CIC)
- "Uzavrieť manželstvo sú
neschopní tí:
1. ktorým chýba dostatočné používanie
rozumu;
2. ktorí majú vážny nedostatok
rozoznávacieho úsudku, týkajúceho sa podstatných
manželských práv a povinností, ktoré treba navzájom odovzdávať a
prijímať;
3. ktorí z dôvodov psychickej povahy
nedokážu vziať na seba podstatné záväzky manželstva." (c.
1095 CIC)
V praxi sa jedná napríklad o duševné choroby, ako schizofrenia,
alebo prípady neuróz, psychoneuróz a psychopatologických stavov,
alebo o veci ako transsexualita, homosexualita, narcizmus,
sadizmus, alkoholizmus, drogová závislosť a pod.
3) NEVYSKYTUJE SA U SNÚBENCOV ŽIADNA Z
MANŽELSKÝCH PREKÁŽOK
- Podrobne sa im venujeme (a aj otázke ich prípadného
riešenia) v rámci prípravy na manželstvo. Tu nájdete
stručný zoznam manželských prekážok.
Ak by sa niektorá z nich vo Vašom prípade vyskytovala, je potom
potrebné s našim farským úradom riešiť možnosť
dišpenzu od danej prekážky, ak
je zo samozrejme možné.
Porovnaj aj tému "cirkevného
rozvodu" v často kladených otázkach! |
Ako na to v praxi? |
EŠTE PRED ZÁSNUBAMI:
-
Absolvujte prípravu na manželstvo.
Pozostáva z dvoch stretnutí v trvaní asi 1,5 až 2 hodiny
každé:
Kurzy sa konajú
príležitostne, podľa potreby, spravidla v niektorú sobotu. Presné dátumy konania kurzov nájdete v
KALENDÁRI! V prípade, že máte o niektorý z kurzov
záujem a nie je v kalendári pri ňom uvedený žiaden termín
konania, kontaktujte nás na farskom úrade, či už osobne,
telefonicky, alebo mailom, aby sme si
s Vami mohli dohodnúť termín!
Prípravu môžete absolvovať aj inde,
je potom potrebné vyžiadať si potvrdenie o jej absolvovaní!
OBZVLÁŠŤ ODPORÚČAME kurzy "DO
MANŽELSTVA" - ak sa Vám dá, isto neváhajte a využite!
V DOSTATOČNOM PREDSTIHU
-
FARSKÝ ÚRAD:
Navštívte tunajší farský úrad a
overte si termín sobáša (či je voľný) a prekonzultujte s farárom
základné údaje ohľadom Vami plánovaného sobáša.
-
OBECNÝ / MESTSKÝ ÚRAD:
na
miestnom matričnom úrade (najlepšie v mieste, kde budete
uzatvárať manželstvo) spíšte civilnú sobášnu
zápisnicu.
TRI MESIACE PRED
SOBÁŠOM:
-
Ak ste
boli pokrstení v inej farnosti, než v Turčianskom Petre,
tak si dajte poslať, alebo si osobne vyžiadajte svoj čerstvý
krstný list, ktorý v čase sobáša nebude starší ako tri mesiace
(slúži totiž aj ako potvrdenie o slobodnom stave). Ak ste ale boli pokrstení v našej farnosti,
krstný list žiadať nemusíte.
-
Ak ani
jeden z Vás nemá kánonické trvalé alebo prechodné bydlisko na
území farnosti Turčiansky Peter (to jest Turčiansky Peter,
Necpaly, Belá-Dulice, Trebostovo, Trnovo, Košťany nad Turcom,
Žabokreky, Folkušová), tak si vyžiadajte na farskom úrade v
mieste kánonického trvalého alebo prechodného bydliska jedného z Vás licenciu k sobášu.
-
"Manželstvá sa majú sláviť vo
farnosti, v ktorej jedna z uzavierajúcich stránok má trvalé
alebo prechodné bydlisko, alebo sa tam mesiac zdržiava ...
s povolením vlastného ordinára alebo vlastného
farára sa môžu sláviť inde." (c. 1115 CIC)
-
"Každý dostáva svojho
farára a ordinára na základe tak trvalého, ako aj
prechodného bydliska." (c. 107 §1 CIC)
-
KÁNONICKÉ TRVALÉ BYDLISKO:
"Trvalé bydlisko získava osoba
takým pobytom na území niektorej farnosti alebo aspoň
diecézy, ktorý je spojený buď s úmyslom zostať tam natrvalo,
ak ju niečo neodvolá, alebo ak sa jej pobyt pretiahol na
plných päť rokov." (c. 102, §1 CIC) - to znamená, že
tam skutočne v tej chvíli bývate a to alebo najmenej už 5
rokov, alebo s úmyslom ostať tam natrvalo.
-
KÁNONICKÉ PRECHODNÉ BYDLISKO:
"Prechodné bydlisko získava osoba takým pobytom na území
niektorej farnosti alebo aspoň diecézy, ktorý je spojený buď
s úmyslom zostať tam aspoň tri mesiace, ak ju niečo
neodvolá, alebo sa skutočne pretiahol na tri mesiace."
(c. 102, §2 CIC) - to znamená, že tam skutočne v tej chvíli
bývate a to alebo najmenej už 3 mesiace, alebo s úmyslom
ostať tam bývať najmenej 3 mesiace.
-
"Trvalé a prechodné bydlisko sa
stráca odchodom z miesta s úmyslom nevrátiť sa" (c. 106
CIC)
-
Ak
niektorý z Vás uztvára už druhé, či ďalšie manželstvo,
prineste si so sebou potvrdenie o smrti predošlého manžela,
prípadne rozhodnutie cirkevného súdu o vyhlásení nulity
(neplatnosti) predchádzajúceho manželstva a následnom civilnom
rozvode.
-
Zistite si
mená, adresy a rodné čísla dvoch svedkov
k sobášu.
NAJNESKÔR (!!!) MESIAC PRED SOBÁŠOM:
-
S civilnou zápisnicou z
matričného úradu,
s krstnými listami, licenciou od Vášho farára (ak treba), s potvrdením o
absolvovaných kurzoch (čiže príprave na sobáš) a údajmi o svedkoch
príďte čím skôr na náš farský úrad, aby sa mohla vyplniť
cirkevná sobášna zápisnica a preskúmať, či nie je potrebné
žiadať licenciu, alebo dišpenz z biskupského úradu. Termín, kedy
prídete, si vopred telefonicky
dohodnite!
-
Pokiaľ ste:
-
katolík – nekatolík (napr. evanjelik, metodista – ale
vždy kresťan)
-
katolík – nepokrstený (čiže nekresťan, napr. moslim,
buddhista, ateista,...)
-
katolík – nepraktizujúci katolík (nebol napr. ani na
1. sv. prijímaní, alebo bol, ale už nežije nábožensky a
pod.),
priveďte si so sebou na stretnutie na fare aj dvoch iných ľudí,
aby ste mohli spoločne pred nimi ako svedkami podpísať
Prehlásenie o výchove detí, na základe ktorého
Váš biskup
vydá licenciu, resp.
dišpenz k sobášu!
Nemusia to byť nutne tí istí svedkovia, ktorých budete mať na
sobáši, aj keď je pekné, ak sú. Pretože svedkovia budú
potvrdzovať záväzok Vás oboch, musia to byť teda okrem Vás ešte
ďalší dvaja ľudia, ktorí Vás poznajú a ktorým aj Vy dôverujete.
Nemôžete si teda robiť ako snúbenci jedného zo svedkov
navzájom... :-)
To
isté platí aj v prípade, že sa na Vás vzťahuje niektorá z
manželských prekážok
(podrobnejšie sa im venujeme v príprave na manželstvo)!
Žiadosť sa podáva u ordinára (biskupa)
miesta Vášho alebo kánonického trvalého, alebo prechodného
bydliska: "Každý dostáva svojho
farára a ordinára na základe tak trvalého, ako aj prechodného
bydliska." (c. 107 §1 CIC); "Miestny ordinár môže
svojich podriadených, kdekoľvek sa nachádzajú, ... dišpenzovať
od všetkých prekážok cirkevného práva s výnimkou tých, ktorých
dišpenzovanie je vyhradené Apoštolskej stolici." (c. 1078
§1 CIC)
|
Termíny v roku
2024
24. 8. 2024 o 15:00
Martin ZÁBORSKÝ a Pavlína Zuzana FROĽOVÁ kostol: Belá-Dulice
sobáši: miestny kňaz za účasti farárky ECAV len obrad
24. 8. 2024 o 16:30
Ladislav BOROŇ a Lenka ŠKRIPKOVÁ kostol: Turčiansky Peter
sobáši: miestny kňaz so sv. omšou
20. 9. 2024 o 14:30 (piatok)
Jaroslav SUŠIENKA a Michaela MOJSKÁ kostol: Turčiansky Peter
sobáši: Miloš Galbavý, kaplán Vikariátu OS a OZ SR, MV SR. len obrad
21. 9. 2024 o 15:00
Jaroslav JANČEK a Jana BOBEKOVÁ kostol: Turčiansky Peter
sobáši: miestny kňaz len obrad
|
Veci súvisiace s obradom: |
-
MIESTO:
-
ČAS:
spravidla v sobotu poobede, medzi 13:00 a 16:00 - sobášov
môže byť v daný deň viacej (občas sa to stane), preto, prosím,
neplánujte nič, čo by prebiehalo viac ako 15 minút pred
začiatkom Vášho sobáša alebo obdobne po skončení Vášho sobáša a
čo by mohlo nejako narušiť priebeh sobáša, ktorý sa koná pred
alebo po tom Vašom. Vďaka!
-
SOBÁŠIACI: spravidla miestny kňaz, ale môže Vás sobášiť
aj iný kňaz, ktorého si vyberiete a ktorý je ochotný - v tom prípade si ale musí
na našom farskom úrade vyžiadať sobášnu delegáciu.
-
OBRAD:
môže byť so sv. omšou (c. hodina), alebo bez sv. omše (c. 35
minút). V prípade, že jeden zo snúbencov nemôže pristúpiť k
eucharistii, odporúčame sobáš bez omše.
Tu nájdete OBRAD a TEXTY potrebné k obradu.
-
LITURGICKÉ
ČÍTANIA: Je zvykom, že čítanie (je len jedno) a aj
jednotlivé úmysly Modlitieb veriacich prednášajú niekto z
prítomných, v prípade čítania je dokonca vhodné, aby to bol
jeden zo snúbencov. Pokiaľ máte dôvod, aby na Vašom sobáši
odznelo niektoré konkrétne čítanie, môžete si ho vybrať spomedzi
ponuky čítaní na
slávenie manželstva - a v tom prípade potom túto svoju voľbu
tlmočte aj kňazovi, ktorý Vás bude sobášiť a s ním ju
konzultujte!
-
SPEV,
ORGAN: Je na
Vás, ako si tieto veci zariadíte. V každoom prípade, bez ohľadu
na to, či máte záujem o
službu niektorého z organistov farnosti, prípadne spevokolu z
farnosti, alebo ste si pozvali hrať a spievať niekoho iného,
konzultujte tieto veci s domácim organistom a kontaktujte ho, prosím.
Tu nájdete na nich
kontakty.
-
VÝZDOBA
KOSTOLA: Je
len na Vás, ako si ju a od koho zabezpečíte. Bez ohľadu na to,
či máte záujem o služby bratov a sestier z farnosti, ktorí sa venujú
zdobeniu kostolov, alebo si na to nájdete niekoho iného, konzultujte
tieto záležitosti, prosím, s farníkmi zodpovednými za výzdobu
kostolov, tu nájdete na nich
kontakty.
-
JE SLUŠNÉ, v
prípade, že využijete služby bratov a sestier vo farnosti (spev,
výzdoba), sa im potom za ich službu aj primerane odvďačiť... :-)
|
Môže sa katolík platne zosobášiť
aj inak, ako katolíckym obradom "v kostole"? |
-
Áno,
môže - za predpokladu, že k tomu udelí povolenie
- tzv. "dišpenz od kánonickej formy" uzatvárania
manželstva - miestny biskup.
-
Dôvody, pre ktorá miestny biskup MÔŽE udeliť tento
dišpenz, sú podľa normy KBS tieto:
-
Zachovanie
rodinnej harmónie
-
Získanie súhlasu
rodičov s manželstvom
-
Uznanie
osobitného rodinného vzťahu nekatolíckej stránky s duchovným
tejto stránky (nekatolícky pastor, či duchovný je príbuzným
jednej zo stránok - pozn. red.)
-
Zvýšené
zapojenie sa nekatolíckej stránky do života nekatolíckej cirkvi
alebo cirkevného spoločenstva (čiže má vo svojom cirkevnom
zbore nejakú funkciu a pod. - pozn. red.)
-
Možnosť
katolíckeho duchovného zúčastniť sa takéhoto slávenia manželstva
s dišpenzom od kánonickej formy, pri ktorom by využil
možnosť vysvetlenia prítomným takéhoto slávenia ako manželstva
sviatostného, s jeho cieľmi a podstatnými vlastnosťami (jednota
a nerozlučiteľnosť). - (čiže katolícky kňaz sa aktívne zúčastní
slávenia obradu manželstva v danej cirkvi, náboženskej
spoločnosti a pod. - pozn. red.)
Dišpenz od
kánonickej formy nemožno udeliť všeobecne, ale iba pre
jednotlivé prípady.
Z dôvodu
rozdielneho chápania Eucharistie a pristúpenia k svätému
prijímaniu, sa takéto manželstvo neuzatvára počas slávenia
svätej omše.
Všeobecne sa pre
jeho udelenie vyžadujú rovnaké podmienky, ako k udeleniu
dišpenzu od rozdielnosti náboženstva:
1. katolícka stránka ma vyhlásiť, že je pripravená odstrániť
nebezpečenstvá odpadnutia od viery a má dať úprimný prísľub,
že urobí všetko, čo je v jej silách, aby všetky deti boli
pokrstené a vychovávané v katolíckej Cirkvi; 2. druhá
stránka sa má v pravý čas natoľko oboznámiť s tými
prísľubmi, ktoré má dať katolícka stránka, aby bolo zrejmé,
že si je naozaj vedomá prísľubu a povinnosti katolíckej
stránky. Tieto dve vyhlásenia sa robia na príslušnom
tlačive. 3. Okrem toho obe stránky treba poučiť o cieľoch a
podstatných vlastnostiach manželstva (jednota a
nerozlučiteľnosť), ktoré ani jedna zo stránok nesmie
vylúčiť. Nekatolícka stránka podpíše pred dvoma svedkami, že
je oboznámená s vyhlásením a prísľubmi katolíckej stránky.
Toto oboznámenie potvrdí podpisom pred dvomi svedkami na
predpísanom tlačive. Svedkovia nepodpisujú toto vyhlásenie a
oboznámenie oddelene, nezávisle na sebe, ale spoločne naraz
pred duchovným katolíckej stránky. Obom stránkam i svedkom
má duchovný vysvetliť o aký úkon ide a čo je jeho význam.
|
Príloha:
Manželské prekážky:
Manželské prekážky sú také okolnosti, pre ktoré niektoré osoby sú
nespôsobilé platne uzavrieť manželstvo. Kódex kánonického práva (KKP)
z roku 1983 pozná iba „rozlučujúce“ manželské prekážky a tie sú
Božieho i cirkevného práva. Od manželských prekážok cirkevného
práva môže príslušná cirkevná autorita oslobodiť, ale nie od
manželských prekážok Božieho práva. Oslobodenie od prekážky sa volá
„dišpenz“.
-
Prekážka nedostatočného veku.
U nás je občianskym zákonom stanovený vek uzavretia manželstva na
dovŕšených 18 rokov života. Ak je niekto pred 18. rokom súdnym
výrokom vyhlásený za dospelého, môže uzavrieť manželstvo.
-
Prekážka
predchádzajúcej a trvalej neschopnosti - impotencie.
Spočíva v
neschopnosti pohlavného styku pre telesnú vadu či už zo strany
muža, alebo zo strany ženy. Táto prekážka pochádza už zo
samotného prirodzeného práva, preto je nedišpenzovateľná.
„Neplodnosť - sterilita“ nezabraňuje uzavretie manželstva, ani
neruší jeho platnosť.
-
Prekážka
manželského zväzku.
Podlá Božieho zákona sa neplatne pokúša uzavrieť nové manželstvo,
kto je už viazaný platným manželstvom, dokonca i nedokonaným
manželským spolužitím.
-
Prekážka
rozdielneho kultu.
Neplatné je manželstvo medzi katolíckou osobou a osobou
nepokrstenou, alebo osobou, ktorá vyznáva nekresťanské
náboženstvo. Od tejto prekážky môže oslobodiť príslušná cirkevná
autorita po splnení podmienok, ktoré stanoví kánonické právo.
-
Prekážka
posvätných rádov.
Neplatne sa pokúšajú uzavrieť manželstvo diakoni, kňazi a
biskupi, ktorí sú viazaní celibátom. Od tejto prekážky môže
dišpenzovať jedine Apoštolská stolica.
-
Prekážka
sľubu čistoty.
Neplatne sa pokúšajú uzavrieť manželstvo tí, ktorí sú viazaní
verejným večným sľubom čistoty v rehoľnom inštitúte. Takisto aj
od tejto prekážky môže oslobodiť jedine Apoštolská stolica.
-
Prekážka
únosu.
Nemôže byť platne uzavreté manželstvo medzi mužom - únoscom a
unesenou ženou alebo ženou zadržiavanou za účelom uzavretia
manželstva s ňou.
-
Prekážka zločinu.
Vzniká vtedy, keď ten, kto s úmyslom uzavrieť nové manželstvo s
istou osobou, jej manželskému partnerovi spôsobil fyzickou alebo
morálnou činnosťou smrť. Táto prekážka vzniká vtedy, keď sa
zločinu dopustil sám, alebo spoločne s osobou, s ktorou chce
uzavrieť nové manželstvo. Od tejto prekážky oslobodiť si tiež
vyhradzuje právo jedine Apoštolská stolica.
-
Prekážka pokrvenstva.
V priamej čiare je manželstvo neplatné medzi všetkými nahor i
nadol a v druhom stupni bočnej čiary (brat a sestra). V bočnej
čiare je manželstvo neplatné do štvrtého stupňa včítane. Medzi
bratrancom a sesternicou je príbuzenstvo štvrtého stupňa bočnej
čiary, mohli by platne uzavrieť manželstvo len na základe
dišpenzu ordinára, ktorý môže udeliť len z vážnych dôvodov.
Treba však od takýchto manželstiev všemožne odrádzať. Medzi
bratrancami II. stupňa (prabratranci) niet manželskej prekážky.
-
Prekážka švagrovstva.
V priamej čiare nikdy nie je dovolené manželstvo (napr. zať a
svokra). V bočnej čiare švagrovstvo nie je manželskou prekážkou
(napr. muž môže uzavrieť manželstvo so sestrou svojej zomrelej
manželky).
-
Prekážka verejnej
mravopočestnosti.
Vzniká z neplatného manželstva po započatí spoločného života a
zo známeho, verejného konkubinátu. Rozlučuje manželstvo v prvom
stupni priamej čiary medzi mužom a pokrvnými ženy a opačne medzi
ženou a pokrvnými muža (napr. muž nemôže uzavrieť manželstvo s
družkou svojho otca, matka nemôže uzavrieť manželstvo s druhom
svojej dcéry).
-
Prekážka zákonného príbuzenstva.
Nemôžu platne uzavrieť manželstvo tí, ktorí sú spojení zákonným
príbuzenstvom, pochádzajúcim z osvojenia (adopcie). Prekážka
platí v priamej čiare a v bočnej čiare v druhom stupni.
(rkfarnost-sl.sk)
Licencia
k sobášu katolíka s kresťanom-nekatolíkom
Cirkev zakazuje uzavrieť manželstvo medzi pokrstenými osobami, z
ktorých jedna je katolícka a druhá nekatolícka, bez
predchádzajúceho „povolenia“ ordinára. Ordinár povolenie k
miešanému manželstvu môže udeliť iba vtedy, keď je k tomu rozumná
príčina a keď sú splnené kánonické podmienky, ktoré stanoví
cirkevné právo. Skutočnosť miešaných manželstiev vyžaduje osobitnú
pozornosť samotných manželov i duchovných pastierov. Cirkev
neodporúča takéto manželstvá, ale ich skôr trpí, a to i napriek
súčasnému ekumenizmu a medzináboženskému dialógu. Neslobodno
podceňovať ťažkosti miešaných manželstiev, a rozdielnosť kultu môže
tieto ťažkosti ešte zväčšiť.
Teraz sa často stretávame aj s katolíkmi, ktorí síce boli pokrstení,
vieru však nepraktizujú. Sú aj takí, ktorí nie vždy vlastnou vinou,
neboli uvedení do plného kresťanského života sviatosťou birmovania a
najmä prijatím Eucharistie. Ba sú i takí, ktorí vlastnou vinou sú
ľahostajní vo viere, no verejne a formálne neodstúpili od
katolíckej viery. Aj v týchto prípadoch sa treba obrátiť na
ordinára a žiadať od neho dovolenie k sobášu. Tí, čo aj formálne a
verejne odstúpili od katolíckej viery, cirkevným právom sú
považovaní za „nekatolíkov“.
(rkfarnost-sl.sk)
Podmienky udelenia dišpenzu, resp. licencie zo strany
biskupského úradu:
Povolenie k miešanému manželstvu, alebo dišpenz od prekážky
rozdielneho kultu dáva ordinár vtedy, ak sú splnené tieto podmienky:
1. Keď sa katolícka stránka osvedčí, že je rozhodnutá vyhnúť sa
všetkým nebezpečenstvám odpadu od viery a keď dá vážny prísľub,
že urobí všetko, čo je v jej moci, aby všetky deti boli
pokrstené a vychovávané v Katolíckej cirkvi.
2. Keď sa nekatolícka stránka včas oboznámi so záväzkami
svedomia katolíckej stránky, aby bolo jasné, že dobré pozná
prísľub a záväzok katolíckej stránky.
3. Keď sa obidve stránky poučia o cieli a podstatných vlastnostiach
manželstva (čiže zväzok muža a ženy, nerozlučiteľný, za účelom
jednoty života a dobra manželov a splodenia detí), ktoré ani
jedna zo stránok uzavierajúcich manželstvo nesmie vylúčiť.
(rkfarnost-sl.sk - doplnené)
Dôstojné
slávenie sobáša:
"Z roka
na rok sa zvyšuje počet neopodstatnených (resp. málo opodstatnených)
žiadostí o povolenie prijať sviatosť manželstva v prírode či na
nejakom inom atraktívnom mieste.
Neopodstatnené žiadosti častokrát stoja na základnom „nedorozumení“,
keď mladí snúbenci argumentujú: „To je predsa „náš“ sobáš, my si
môžeme rozhodnúť, čo a ako pri ňom bude.“ Toto je pravda, ale len
v prípade hostiny a veselia. Ak niekto chce prijať sviatosť
manželstva, to už je Kristova sviatosť aj vec Cirkvi, ktorá
sviatosti spravuje. Mladomanželia urobia veľmi dobre, keď sa
cirkevnému poriadku úprimne podriadia (čím úprimnejšie – tým viac
bude Božieho požehnania).
Manželstvo nikdy nie je „súkromná“ vec! Dokonca aj v prípade
uzatvorenia manželstva v núdzi, t.j. bez asistujúceho (por. kán.
1116 CIC), k jeho
platnému a dovolenému uzatvoreniu musia byť prítomní (dvaja)
svedkovia. Prečo Cirkev trvá na tom, aby sa sviatosť manželstva
vysluhovala vo farskom kostole (por. kán. 1115, 1118
CIC)? Z duchovných, z liturgických aj z pastoračných dôvodov.
Niet vhodnejšieho miesta na zemi na vyslúženie takejto sviatosti
s dlhodobým (celoživotným) účinkom, ako je farský kostol, kde je
eucharisticky prítomný Pán Ježiš, s ktorým manželia chcú budovať
svoju spoločnú lásku; kde je krstiteľnica, v ktorej raz budú krstiť
svoje deti; kde je spovednica, v ktorej budú hľadať zmierenie
s Bohom aj medzi sebou (lebo život je neľahký a všade prídu
nedorozumenia); kde budú aspoň raz za týždeň prijímať Eucharistiu,
aby dobre – s Božou pomocou – budovali svoju miestnu rodinnú cirkev.
Kostol je vhodne pripravený liturgický priestor (posvätný) na
slávenie všetkých sviatostí. Mimo kostola môže dôjsť k dehonestácii
sviatosti a tiež k pohoršeniu iných veriacich; čo je vždy na úkor
pastorácie (môže sa dať slabším vo viere zlý príklad). Čím je „kút“
prírody krajší, tým je väčšie rozptýlenie pri náboženskom obrade
a duchovnosť tým veľmi trpí.
Preto aj Konferencia biskupov Slovenska vydala nasledujúce, dodnes
platné, usmernenie: „Biskupi odporúčajú všetkým veriacim, aby kvôli
zvýrazneniu posvätného charakteru sviatostného manželského zväzku,
uzatvárali manželstvá na posvätných miestach (v kostoloch) a aby
veriaci ľahkovážne (z dôvodov trendu a módy) nežiadali výnimky
uzatvárať manželstvo v prírode, na chatách, atď.“ (51. zasadanie
KBS, Donovaly, 8.6.2005)" |